2 SAAT SÜREN İŞ BIRAKMA EYLEMİ İLE İLGİLİ EMEK PLATFORMU BASIN AÇIKLAMASI, KONFEDERASYONUMUZUN GENELGESİ İLE EMEK PLATFORMU MUTABAKAT METNİ
Eklenme tarihi : 20.08.2010 00:00:00 - 1831 Okunma
Değerli Arkadaşlarım, Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Yasa Tasarısına ilişkin itirazlarımız var. Bu itirazlarımızı, dün, Türkiye'nin dört bir yanında düzenlediğimiz basın toplantılarıyla dile getirdik, bugün de iki saat süreyle ''çalışmama hakkımızı'' kullanıyoruz. Taleplerimiz dikkate alınmazsa, tasarının Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu'nda görüşülmeye başlandığı gün, Ankara'da olacağız.<ğxml:namespace prefix = o ns = urn:schemas-microsoft-com:office:office />
Değerli arkadaşlarım, Biz bu güne gelene kadar hep diyalogdan yana olduk, olmaya da devam edeceğiz. ''Yapmayın'', ''etmeyin'', dedik… ''olmuyor'' dedik… ''Efendiyiz ama ensemizde boza pişirtmeyiz'' dedik…''Mütevazılığımızı istismar etmeyin'' dedik…
Dinlediler… Ama uygulamada ciddi bir değişiklik göremedik.
Değerli Arkadaşlarım, Biz nemelazımcı olamayız. Kabuğumuza çekilip, önümüze her gelen yasaya ''evet'' diyip, çalışanlara kötülük yapamayız. Biz, yüz binlerin sözcüsüyüz.
Görevimiz, fakir fukaranın dertlerinin çözümlenmesinden, demokrasinin korunmasına kadar geniş bir çalışma alanını kapsar… Emek örgütlerinin, vaadlerine sadık, halktan, demokrasiden ve haktan yana iktidarlara nasıl sahip çıktıkları, batı demokrasileri tarihinin en şerefli bölümlerini meydana getirir. Ve biz de halktan, demokrasiden ve haktan yana her iktidarı, başımızın üzerinde taşımaya hazırız. Bizim sade ve masum bir amacımız var. Çalışanlarımızın sosyal devlet çatısı altında mutlu, huzurlu çalışmalarını, geleceğe güvenle bakmalarını istiyoruz.
İddiaların aksine, ne ideolojik yaklaşıyor, ne yalan söylüyor, sadece ve sadece bu masum amaç için mücadele veriyoruz. Dün, 7 bin prim gün ve 58-60 yaşa karşı verdiğimiz mücadelede bizimle omuz omuza olanların, bugün iktidar oldukları için 9 bin prim gün ve 65'yaşı öve öve bitirememelerini hazmedemiyoruz. Sosyal güvenliğe bakış açımızın oturduğumuz koltuğa göre değişmemesi gerektiğini düşünüyoruz…
Değerli arkadaşlarım, Bugün, işçiler, memurlar, emekliler kazanılmış haklarını kaybetmeme mücadelesi için ayağa kalkmıştır. Çünkü gelinen noktada bu eylem artık bir ihtiyaçtır! Hükümete düşen görev, tasarıyı allamaya pullamaya çalışmak değil, taleplerimizi hemen dikkate alarak tasarıda gerekli değişikliği yapmaktır.
Bu ses eş ve çocuklarımızla birlikte 20 milyon insanın sesidir… Halkımızın tümünün bizi desteklediğini de biliyoruz. Eylemlerimize katkı veren herkese teşekkür ediyoruz.
Hoşgörüsünden dolayı halkımıza teşekkür ediyoruz. Biz bu güne kadar olduğu gibi bundan sonra da soğukkanlı ve sorumlu davranmaya devam edeceğiz. Biz, barış ve istikrar içinde bir Türkiye istiyoruz.
Umuyoruz ki hükümet bu olgun eylemlerden gerekli mesajı çıkarmıştır. Umuyoruz ki Hükümet, gereken uzlaşma zeminini hazırlayacak ve ülke gerçeklerine göre sosyal güvenlik tasarısındaki değişikliği yapacaktır. Bizim maksadımız kavga etmek değil, soğuk kanlılıkla sükunetle konuyu çözüme ulaştırmaktır.
Bu duygu ve düşüncelerle hepinizi saygıyla selamlıyor, eyleme katılan işçilerimize, memurlarımıza, emeklilerimize ve halkımıza teşekkür ediyorum.
Sağolun, varolun.                           
EMEK PLATFORMU
MSK:00.052/09.08/115                                        11.03.2008
KONU:Eylem
GENELGE NO:10
2008
           TBMM Genel Kurulu'nda görüşülecek olan Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Yasasının değişiklik öngören tasarısı , Sosyal Sigortalar ve Sağlık alanında bazı düzenlemeler getirmektedir.Tasarı ile yeni sigortalı olacak:
- Kadınlarda 58, erkeklerde 60 olan emeklilik yaş sınırı  kademeli olarak kadın ve erkeklerde 65'e yükseltilmektedir.
- Prim gün sayısı 7 binden 9 bine yükseltilmektedir.
- Malüllük ve ölüm aylığı hak etmek için aranan 5 yıllık hizmet süresi 10 yıla, 900 günlük prim gün sayısı 1800 güne çıkartılmaktadır.
-  Aylık bağlama oranı her 360 prim gün sayısı için %2'ye indirilmektedir.
-Bu itibarla Emek Platformu Başkanlar Kurulu, platformu oluşturan tüm kuruluşların katılımı ile 10 Mart 2008 tarihinde saat 15.00'de Türk –İş Genel Merkezinde toplanmış, SSGSS Yasa tasarısına ilişkin değerlendirmeleri yapmış, aşağıdaki kararlar alınmıştır.
Alınan karara göre;
-13 Mart Perşembe günü tüm illerde kitlesel basın açıklamaları yapılacaktır.
-14 Mart Cuma günü saat 10.00-12.00 arası uyarı amaçlı ''çalışmama hakkı'' kullanılacaktır.
-Bu uyarılara rağmen tasarı TBMM Genel Kurulu'nda bu haliyle görüşülmeye başlanırsa aynı gün Emek Platformu bileşenlerinin yöneticileri ve temsilcileri Ankara'da toplanıp tepkilerini TBMM 'ye ileteceklerdir.
            Memur-Sen Yönetim Kurulu Bağlı Sendikalarımızın yönetimiyle birlikte 11.03.2008 tarihinde, saat 18.00'de M.T.A. tesislerinde toplanmış Emek Platformunda alınan kararı olumlu bulmuş, eylemlere katılma kararı almıştır.
 Bilgilerinizi ve gereğini rica ederiz.

Ali KÜÇÜKKÖSEN                                                             Dr. Ahmet AKSU

Genel Sekreter                                                                    Genel Başkan

 
SSGSS TASARISINA İLİŞKİN EMEK PLATFORMU MUTABAKAT METNİ
SOSYAL SİGORTALAR VE GENEL SAĞLIK SİGORTASI KANUN TASARISINA İLİŞKİN EMEK PLATFORMUNU BİLEŞENLERİNİN MUTABAKAT METNİ
 TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülmekte olan ''Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu Tasarısının'' değiştirilmesinde mutabık kalınan maddeleri ile değişiklik önerilerimiz Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına sunulmak üzere aşağıda belirtilmiştir.
1) Uygulamada doğabilecek sıkıntıların giderilmesi için Tasarıdaki işyeri ve aracının tanımı İş Kanununa uygun olarak yapılmalıdır.(md11)
2) -Hizmet akdi ile çalışan süreksiz tarım işçileri
-        Hizmet akdi ile çalışan ve aylık geliri prime esas kazancın altında olan ev hizmetlileri,
-        Bir günlük işlerde çalışan yevmiyeli işçiler,
-        Yıllık kazancının aylık ortalaması prime esas kazancın alt sınırının altında olan nam ve hesabına çalışanlarda,
Kanun kapsamına alınmalıdır.
-        Atölyelerde çalışan tutuklu ve hükümlüler uzun vadeli sigorta kolları kapsamına da alınmalıdır (md.4,6)
3)    Sigortalılığın sona erdirilmesinde, 506 sayılı Kanunun 107.maddesi uyarınca sigortalılık niteliğinin sona ermesini ön gören süre korunarak madde yeniden düzenlenmelidir. (md.9)
4)    Sigortalının işyerinde bulunduğu sırada geçirdiği kazaların iş kazası sayılmasına sınır koyan düzenleme ile işe gidiş geliş de ön görülen mutat güzergah ibaresi maddeden çıkartılmalıdır. (13/a,e)
5)    İş kazası ve meslek hastalığı sonucu, iş göremezlik derecesini %25 ve daha yukarı oranda kaybeden sigortalılara bu kanunun 82 maddesinde ön görülen prime esas kazancın alt sınırının %70'den az gelir bağlanmamalıdır.
Sürekli iş göremez duruma düşmeleri nedeniyle işten çıkartılan işçiler ile nam ve hesabına çalışanlardan malullük ve yaşlılık aylığına hak kazanamamış olanlara da tüm iş göremezlik geliri bağlanmalıdır. (md.19)
6)    21 maddenin son fıkrası ya tasarıdan çıkartılmalı ya da Bu kanun kapsamındaki tüm sigortalıları kapsayacak şekilde düzenlenmelidir (md.21)
7)    Hekim tavsiyesine kabul edilir mazereti nedeniyle uyamadığını belgeleyen sigortalı hakkında yaptırım uygulanmamalıdır (md.22)
8)    Malullük sigortasından yararlanmak için 5 yıl sigortalı olma ortalama her yıl için 180 gün malullük, yaşlılık ve ölüm sigortası primi ödemiş olmak yeterli görülmelidir.
Maddenin son paragrafındaki 1800 gün 900 gün olarak düzeltilmelidir. (md.26)
9)    İş Kanunumuzda esnek çalışma usulleri kabul edildiği dikkate alınarak, yaşlılık aylığını hak etmede ön görülen prim gün sayısı 506 sayılı kanundaki şekli ile tam aylıkta 7000 gün kısmi aylıkta 4500 gün olarak düzeltilmelidir.
50 yaşını doldurmuş olup erken yaşlandığını raporla belgeleyenlere diğer şartları yerine getirmiş ise yaşlılık aylığı bağlanması ön görülmelidir.
İşe girmeden önce malul durumda olan sigortalılara 15 yıl sigortalılık süresini tamamlanıp 3600 gün prim ödemeleri halinde yaşlılık aylığı bağlanmalıdır.
Sakatların yaşlılık aylığını hak etme koşulları 506 sayılı Kanunda olduğu şekli ile kalmalıdır.
Maden yer altı işlerinin sürekli işlerinde çalışanlara yaş sınırı 55 olarak ön görülmelidir. (md.28)
10) Aylıkların hesaplanmasına esas kazançların güncellenmesinde prim değişim oranı ile tüketici indeksindeki değişim oranı tam alınmalıdır.
Aylık bağlama oranı, sigortalının toplam prim ödeme gün sayısının,
4320 gününün her 360 günü için %4,2
Sonraki 2880 gününün her 360 günü için %1,8
Daha sonraki günlerin her 360 günü için %2,
Oranları esas alınarak hesaplanmalıdır.
Malullük ve ölüm aylığı aylık bağlama oranları ile sakatlık nedeniyle emekli olanların aylık bağlama oranlarının hesaplanması buna göre yapılmalıdır.
Sürekli iş göremezlik geliri, malullük ve yaşlılık aylıkları, bu Kanunun 82.maddesine göre belirlenecek olan prime esas alt kazanç sınırının
Bekar sigortalı için %50 sinden,
Evli sigortalı ile hak sahibi durumundaki çocuklu dul sigortalı için %60'ından,
Evli ve hak sahibi durumundaki çocuklu sigortalı için %65'den az olmamalıdır. (md.19,27,29)
11) Evlilik yardımı miktarı 506 sayılı Kanunda olduğu gibi 24 aylık tutar üzerinden hesaplanmalıdır. (md.37)
12)  Listede yer alan mesleklerin benzerlerinin  ve emsallerinin de fiili hizmet süresi zammından yararlanması, benzer ve emsal mesleklerin ise yönetmelikle belirlenmesi maddeye konmalıdır. (md.40)
13)  Sigortalılar arasında farklı uygulamalara yer verilmeyerek Kamu görevlilerinin de primlendirilecek ücretleri prime esas kazanç kadar olmalıdır.
İş kazaları ve meslek hastalığı, hastalık ve analık nedeniyle iş göremez duruma düşen işçiler ile nam ve hesabına çalışanlarında iş göremezlik ödeneği aldıkları sürece kısa ve uzun vadeli sigorta kolları primleri Hazinece karşılanmalıdır.
14) Sigortalılar arasında farklı uygulamalara yer verilmeyerek harp malullüğü zammından işçiler ile nam ve hesabına çalışanlarda yararlandırılmalıdır.(md.47)
15)  İsteğe bağlı sigortaya devam eden hak sahibi durumundaki aile ferdi GSS primi ödememelidir. (md.52)
16)  Emekli aylıkları, her yıl Ocak ayında bir önceki yılın gayri safi yurt içi hasıla sabit fiyatlarla gelişme hızı oranı kadar da ayrıca artırılarak emeklilere de refahtan pay verilmelidir. (md.55)
17)  Ortodonti tedavisi de kapsama alınmalıdır. Sigortalıların sağlık yardımları haklarını sınırlayan 63.maddenin son paragrafı maddeden çıkartılmalıdır.
18)  Hasta refakatçisinde yaş sınırlaması kaldırılmalıdır. Hekimin gerekli gördüğü her hastanın refakatçi gideri kurumca karşılanmalıdır. (md.65)
19)  Herkesi kapsayacak şekilde zorunlu sigortalılık ön görüldüğünden sağlık yardımlarından yararlanmak için ön görülen 90 günlük staj süresi kaldırılmalıdır. (md.67)
20)  Ayaktan tedavilerde katılım payı alınmamalıdır.
Halen uygulandığı gibi; Sağlık Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Kurum uzmanlarınca, zorunlu iyileştirme vasıtası olarak kabul edilen ortez, protez araç ve gereçlerden de katılım payı alınmamalıdır. (md.68,69)
21) Herkes zorunlu GSS kapsamında olduğundan ve staj süresinin kaldırılması da ön görüldüğünden 71.madde tasarıdan çıkartılmalıdır.
22)  Kurumun provizyon işlemlerini satın alması büyük istismarlara neden olabilecektir. Bu nedenle kurumun provizyon hizmetlerini satın almasına olanak sağlayan madde metinden çıkartılmalıdır.
Sigortalıların istismarının önlenmesi için otel hizmeti olarak hizmet sunucuların sigortalıdan en çok protokol bedelinin iki katına kadar ücret alabilmeleri ön görülmelidir. (md.73)
Kurum sağlık hizmeti sunucularının başvurularını değerlendirmede tıbbi etik ve de ontolojik kurallara da uygunluğa bakacak şekilde ikinci fıkrada düzenleme yapılmalıdır (md.73)
23) Sağlık personeline bağlanacak aylıkların düşük olmaması için 80 ci maddenin (c) fıkrası maddeden çıkartılmalıdır. (md.80)
24) Devlet, sosyal sigortalar sistemine düzenli katkı sağlamasına ilişkin usul ve esaslar ile ön görülen miktarda genel sağlık sigortasına da üçüncü taraf olarak düzenli katkı sağlamalıdır. (md.81)
25)  Prim kaçağını önlemede önemli görev üstlenen Asgari işçilik komisyonu Başkanlığa bağlı olacak yapıda oluşturularak üyelerine görevlerine uygun ücret ödenmelidir.
26)  5434 sayılı Kanunun asgari aylığı düzenleyen maddesi yürürlükte bırakılmalıdır. (md.106)
27)  Kamu görevlilerinin ikramiyelerinin Sosyal Sigortalar Kurumunca ödenerek Kurumun işyerlerinden tahsil etmesi uygulaması devam ettirilmelidir (geçici md.5)
28)  Nam ve hesabına çalışan sigortalılara sosyal sigorta yardımlarından yararlanmaları primlerini ödemiş olma şartına bağlanması sigortalılar arasında farklı uygulama oluşturacağı gibi Sosyal sigorta haklarını kullanmalarını da engellemektedir.
Kaldı ki primleri tahsil etme ödevi kuruma aittir.
Anayasa da uygun düşmeyen bu düzenlemeler Tasarıdan çıkartılmalıdır.
29) Bu kanunun yürürlüğe girmesi ile mevcut sigortalıların 506, 5434 ve 1479 sayılı Kanunların yürürlükten kaldırılan maddeleri uyarınca yada yeni getirilen düzenlemeler gereği uğrayacakları kayıpların kaldırılan mevzuat hükümlerine göre Hazinece karşılanacağına dair Tasarıya geçici madde ilave edilmelidir.
 
TÜRK-İŞ      DİSK      HAK-İŞ      KAMU-SEN      KESK      MEMUR-SEN
BASK       TTB       TMMOB       TİED       TÜM İ.E.D
HABER 7 SON DAKİKA