MEMUR-SEN'DEN TOPLU SÖZLEޞME YASA TASARISINA, YAĞMUR VE POLİS ENGELİ EޞLİĞİNDE PROTESTO
Eklenme tarihi : 30.11.-0001 00:00:00 - 1684 Okunma
 

 

       Memur-Sen’in, kamu görevlilerine toplu sözleşme hakkı veren yasa tasarısını TBMM önünde eylem yaparak protesto etmesi, polis engeline takıldı. Genel Merkez’den çıkarak TBMM önüne kadar yürüyerek gitmek isteyen binlerce Memur-Sen’li, polisin engeliyle karşılaştı. Memur-Senliler’i tazyikli su sıkarak ve biber gazı atarak engelleyeceğini söyleyen emniyet yetkilileri arasında uzun süre tartışmalar yaşandı. Memur-Sen heyeti daha sonra Güvenpark’a kadar yürüdü. Burada bir basın açıklaması yapan Memur-Sen Genel Başkanı Ahmet Gündoğdu, Memur-Sen Genel Merkez Yönetim Kurulu’yla bağlı sendikaların genel merkez yönetim kurulları daha sonra TBMM’nin Dikmen Kapısı’na giderek, kendilerini burada bekleyen çok sayıdaki Memur-Sen üyesiyle basın açıklamasını bir kez de TBMM önünde yaptı.

 

 

      

 

 

İLK AÇIKLAMA GÜVENPARK’TA

      İlk olarak Güvenpark’ta, yoğun yağmur altında bir basın açıklaması yapan Memur-Sen Genel Başkanı Ahmet Gündoğdu, kamu görevlilerine toplu sözleşme hakkı veren Anayasa değişikliğini fiilen hayata geçirecek kanun tasarısının masaya değil, sahaya davet tasarısı olduğunu söyledi. Gündoğdu, "12 Eylül 2010'da yapılan referandumla kabul edilen ve kamu görevlilerine toplu sözleşme hakkı veren Anayasa değişikliğini fiilen hayata geçirecek kanun tasarısı, 16 ay gecikmeli olarak TBMM'ye sevk edildi. Memur-Sen olarak, söz konusu tasarıyı bu şekliyle kabul etmemiz mümkün değildir. Tasarı masaya değil, sahaya davet tasarısıdır" dedi.      

 

MUTABAKATLAR YOK SAYILDI

      Referandumdan hemen sonra 60. hükümette konuyla ilgilenen Devlet Bakanı Hayati Yazıcı döneminde başlayan ikincil mevzuat çalışmalarına, 12 Haziran seçimleri sonrasında 61. hükümetin Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Faruk Çelik'le devam edildiğini söyleyen Gündoğdu, hizmet kolu başta olmak üzere birçok konuda uzlaşma sağlanması karşın TBMM'ye sevk edilen tasarıda üzerinde mutabakata vardıkları hususların bile yer almadığını üzüntüyle gördüklerini kaydetti. Yapılanın uzlaşma kültürüyle bağdaşmadığını belirten Ahmet Gündoğdu, "Bu tasarı bizim için yok hükmündedir. Hükümetin konuya yaklaşımındaki olumsuzluk, tasarının sevk edildiği komisyondan da anlaşılmaktadır. Tasarı ilgili komisyon olarak Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu'na gitmesi gerekirken, Plan ve Bütçe Komisyonu'na sevk edilmiş, ilgili komisyon ise tali komisyon konumuna getirilmiştir. Hükümet adına memur sendikaları ve konfederasyonlarla masaya oturan bakanların 'evet' dediği hususların bile daha sonra değişikliğe uğratılıp, konunun tarafı olan memur sendikaları konfederasyonlarının görüşlerinin alınmaması kabul edilir bir durum değildir ve ileri demokrasi iddiasıyla bağdaşmamaktadır." şeklinde konuştu.  

 

 

 

       Daha önce mutabakata vardıkları hizmet kolu toplu sözleşmesinde her iki bakanla da uzlaştıklarını hatırlatan Gündoğdu, 16 aydır anayasanın çiğnendiğini, tasarıyla da Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ile varılan mutabakatın çiğnendiğini ifade etti.      

 

 

TBMM, BÜROKRASİNİN HAYIR’I YERİNE, MİLLETİN EVET’İNE KULAK VERMELİ

      Referandumda yüzde 58 'evet' çıkmasının hazzını yaşayan, ancak anayasanın 53 ve 128. maddelerindeki değişikliği hazmedemeyen bakanların varlığını üzüntüyle gördüklerini de dile getiren Ahmet Gündoğdu TBMM'ye, bürokrasinin hayır'ının yerine milletine evet'ine kulak vermesi; Ak Parti'ye de, bürokrasi vesayeti yerine, milletin sesini dinlemesi çağrısında bulundu.  

 

 

      Memur-Sen olarak tasarıda yer almayan aşağıdaki hususların komisyon ve Genel Kurul sürecinde hayata geçirilmesinin en büyük beklentileri olduğunu açıklayan Ahmet Gündoğdu, "Diyalogla çözüm yolunu önemsiyoruz. Ancak hatada ısrar edilirse, bu alanlara çağrıdır. Bu davetin hakkını vereceğimizden de kimsenin endişesi olmasın. Bütün bunlarla birlikte, Kamu Görevlileri Sendikaları olarak grev hakkı mücadelemiz, siyaset hakkı kararlılığımız ve toplu sözleşme hakkını sınırlayan Anayasal engellerin tamamen kaldırılması noktasındaki mücadelemiz sonuna kadar devam edecektir" dedi.      

 

MEMUR-SEN’İN OLMAZSA OLMAZLARI

     Memur-Sen Genel Başkanı Ahmet Gündoğdu, tasarıda yer alması gereken, olmazsa olmaz hususlarını ise şu şekilde açıkladı:  

1- Hizmet kolu toplu sözleşmesine tasarıda yer verilmeli

2- Yerel yönetimlerde işyeri toplu sözleşmesine yer verilmeli

3- Kamu Görevlileri Hakem Kurulu Başkanı Yargıtay, Danıştay veya Sayıştay Başkanları arasından, kanunla belirlenmeli

4- Cumhurbaşkanlığı, TBMM, TSK ve Emniyette çalışan sivil personele sendika üyesi olma imkanı verilmeli

5- Sendika üyesi olmayanların toplu sözleşmeden yararlanmak için dayanışma aidatı ödemesini sağlayacak hükümlere yer verilmeli

6- Toplu sözleşmenin kapsamı, ‘diğer mali ve sosyal haklar’ ibaresiyle genişletilirken, ‘aylık ve ücretler ile diğer mali ve sosyal haklara ilişkin sistemde değişiklik öngören talepler, toplu sözleşmenin kapsamı dışındadır’ denilerek yapılan kapsam daraltılmasından vazgeçilmelidir. Toplu sözleşme masası, kamu görevlilerini ilgilendiren her konuya açık hale getirilmelidir.

7- Sendikaların sahadaki çalışmalarıyla elde ettiği yetki, kanun maddesiyle değersizleştirilmemeli, masaya oturmama veya masadan kalkma da bir pazarlık stratejisi olarak kabul edilmelidir.      

 

      Memur-Sen Genel Başkanı Ahmet Gündoğdu, Memur-Sen Genel Merkez Yönetim Kurulu’yla bağlı sendikaların genel merkez yönetim kurulları daha sonra TBMM’nin Dikmen Kapısı’na giderek, kendilerini burada bekleyen çok sayıdaki Memur-Sen üyesiyle basın açıklamasını bir kez de TBMM önünde yaptı.

      

Basın Açıklaması Tam Metni:

  TOPLU SÖZLEޞME YASA TASARISINA, HEM YETMEZ, HEM DE HAYIR DİYORUZ      

      12 Eylül 2010'da yapılan referandumla kabul edilen ve kamu görevlilerine toplu sözleşme hakkı veren Anayasa değişikliğini fiilen hayata geçirecek kanun tasarısı, 16 ay gecikmeli olarak TBMM'ye sevk edildi. Memur-Sen olarak, söz konusu tasarıyı bu şekliyle kabul etmemiz mümkün değildir. Tasarı, 12 Eylül 2010'da yakalanan ve sürdürülmesi gereken demokratikleşme heyecanıyla uyumlu değildir. Tasarı masaya değil, sahaya davet tasarısıdır.        

 

    Referandumdan hemen sonra 60. hükümette konuyla ilgilenen Devlet Bakanı Hayati Yazıcı döneminde başlayan ikincil mevzuat çalışmaları, 12 Haziran seçimleri sonrasında 61. hükümetin Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Faruk Çelik'le devam ettirilmiştir. Bu çalışmaların bütününde hizmet kolu başta olmak üzere birçok konuda uzlaşma sağlanmış ve Üçlü Danışma Kurulu'nun son toplantısında TBMM'ye gönderilecek metnin içeriğinde bir çok konuda uzlaşılmıştır. Ancak, bugün TBMM'ye sevk edilen tasarıda üzerinde mutabakata vardığımız hususların bile yer almadığını görüyoruz. Bu uzlaşma kültürüyle bağdaşmamaktadır. Bu tasarı bizim için yok hükmündedir. Hükümetin konuya yaklaşımındaki olumsuzluk, tasarının sevk edildiği komisyondan da anlaşılmaktadır. Tasarı ilgili komisyon olarak Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu'na gitmesi gerekirken, Plan ve Bütçe Komisyonu'na sevk edilmiş, ilgili komisyon ise tali komisyon konumuna getirilmiştir.        

 

    Hükümet adına memur sendikaları ve konfederasyonlarla masaya oturan bakanların 'evet' dediği hususların bile daha sonra değişikliğe uğratılıp, konunun tarafı olan memur sendikaları konfederasyonlarının görüşlerinin alınmaması kabul edilir bir durum değildir ve ileri demokrasi iddiasıyla bağdaşmamaktadır.        

    

     Daha önce mutabakata vardığımız temel konulardan biri olan hizmet kolu toplu sözleşmesinde her iki bakanla da uzlaşmıştık. Bu uzlaşmaya göre yetkili sendikalar, hizmet kollarını ilgilendiren döner sermaye, ek ders ücreti gibi konuları sözleşme maddesi haline getireceklerdi. Kamu görevlilerinin bütününü ilgilendiren konular, bütün kamu görevlilerine uygulanacak mali ve sosyal haklar ise genel toplu sözleşmenin konusu olarak belirlenmişti. TBMM'ye sevk edilen tasarıda ise bütün bunlar yok sayılıp dünyada karşılığı olmayan bir şey ihdas edilmiştir. Oysa 19. faslın açılması isteniyorsa, toplu sözleşme düzeninin dünyada karşılığı olan bir şekilde yapılması gerekmektedir. 16 aydır anayasa çiğneniyor, tasarıyla da Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ile varılan mutabakat çiğnenmektedir.        

 

     'Yasayı konuşuruz, ancak biz belirleriz' görüşünde ısrar edilirse, toplu sözleşmeyi de kendi kendilerine yaparlar. Referandumda yüzde 58 'evet' çıkmasının hazzını yaşayan, ancak anayasanın 53 ve 128. maddelerindeki değişikliği hazmedemeyen bakanların varlığını üzüntüyle görmekteyiz. Ne yazık ki, 'Biz bu kadar oy aldık, nasıl olur da, memur maaşlarını toplu sözleşme masası belirler, nasıl olur da uzlaşılamazsa Kamu Görevlileri Hakem Kurulu'nun kararı bağlayıcı olur' diyen bir anlayışla karşı karşıyayız.        

 

      Buradan TBMM'ye çağrımız, bürokrasinin hayır'ının yerine milletine evet'ine kulak vermesidir. Vesayet mağduru olan ve sürekli vesayetten şikayet eden Ak Parti de, bürokrasi vesayeti yerine, milletin sesini dinlemelidir.        

 

     Memur-Sen olarak Başbakanlık tarafından TBMM'ye gönderilen tasarıda yer almayan aşağıdaki hususların komisyon ve Genel Kurul sürecinde hayata geçirilmesi en büyük beklentimizdir. Diyalogla çözüm yolunu önemsiyoruz. Ancak hatada ısrar edilirse, bu alanlara çağrıdır. Bu davetin hakkını vereceğimizden de kimsenin endişesi olmasın.    

1- Hizmet kolu toplu sözleşmesine tasarıda yer verilmeli

2- Yerel yönetimlerde işyeri toplu sözleşmesine yer verilmeli

3- Kamu Görevlileri Hakem Kurulu Başkanı Yargıtay, Danıştay veya Sayıştay Başkanları arasından, kanunla belirlenmeli

4- Cumhurbaşkanlığı, TBMM, TSK ve Emniyette çalışan sivil personele sendika üyesi olma imkanı verilmeli

5- Sendika üyesi olmayanların toplu sözleşmeden yararlanmak için dayanışma aidatı ödemesini sağlayacak hükümlere yer verilmeli

6- Toplu sözleşmenin kapsamı, ‘diğer mali ve sosyal haklar’ ibaresiyle genişletilirken, ‘aylık ve ücretler ile diğer mali ve sosyal haklara ilişkin sistemde değişiklik öngören talepler, toplu sözleşmenin kapsamı dışındadır’ denilerek yapılan kapsam daraltılmasından vazgeçilmelidir. Toplu sözleşme masası, kamu görevlilerini ilgilendiren her konuya açık hale getirilmelidir.

7- Sendikaların sahadaki çalışmalarıyla elde ettiği yetki, kanun maddesiyle değersizleştirilmemeli, masaya oturmama veya masadan kalkma da bir pazarlık stratejisi olarak kabul edilmelidir.       

 

    Bütün bunlarla birlikte, Kamu Görevlileri Sendikaları olarak grev hakkı mücadelemiz, siyaset hakkı kararlılığımız ve toplu sözleşme hakkını sınırlayan Anayasal engellerin tamamen kaldırılması noktasındaki mücadelemiz sonuna kadar devam edecektir.

HABER 7 SON DAKİKA